نوروز بل ۱۵۸۵ مبارک

تقریبا از دو ماه قبل از زمان برگزاری نوروز بل امسال، تماس‌های مداوم و مکرر از سوی علاقمندان برگزاری این مراسم با دفتر مجله برقرار شد و گیله‌وا به تبع از این اشتیاق، درخواست و مطالبه عمومی با مدیریت سازمان میراث فرهنگی و گردش‌گری گیلان و نماینده مردم رودسر و املش در مجلس (دقیقاً دو بار در همایش اشکورشناسی، هم در سالن دانشگاه گیلان و هم در روز دوم همایش در روستای زیاز اشکور) از نزدیک به گفتگو نشست. مخصوصاً در زیاز بعد از سخنرانی آقای عباسی نماینده مردم رودسر و املش در مجلس که از برگزاری جشنواره‌های فندق، گل گاوزبان، بازیهای بومی محلی با هیجان سخن می‌راند و آن را انگیزه‌ای برای جذب توریست و رونق اقتصادی منطقه می‌دانست بعد از یادآوری درباره برگزاری جشن نوروز بل که اتفاقاً در اشکور بیش از هر جای دیگر حفظ شده است خواسته شد تا امسال از آن غفلت نشود. اما حاصل گفتگو در هر دو مورد اگر چه به ظاهر با نظر موافق همراه بود اما عملاً‌مشخص بود که حرجی بر این توافق نیست.
تجربه تلخی که پارسال بعد از فراخوان سازمان میراث فرهنگی و فعالان عرصه فرهنگ بومی گیلان مبنی بر برگزاری مراسم نوروزبل در ییلاق خسیل دشت املش حاصل شد و جمعیت زیادی را راهی ییلاق محل کرد و آنگاه با یک عمل انفعالی از سوی سازمان میراث مواجه گردید این بار به کنار گذاشته شد. بعکس نوروزبل ۱۵۸۵ امسال در خلوت «ملکوت» و با خلوص کامل برگزار شد. طیفی از عاشقان واقعی این گونه مراسم سنتی و مردمی کهن دیار گیلان و میراث داران واقعی گیلان زمین از همه‌جای گیلان جمع شدند و در کنار برادران و خواهران «ملکوت»ی خود رسم دیرپای نوروزبل را بر پا داشتند و آتش نوروزی را برفراز بلندترین تپه حاشیه روستا روشن کردند.
طرح نوروزبل (روی جلد شماره ۲۲ گیله‌وا)
اهالی صمیمی و خون گرم و زحمت کش روستای «ملکوت» در کنار گروه جوانان که از شهرهای رودسر، لنگرود و لاهیجان و حتی دورتر از رشت مرکز استان آمده بودند، بویژه یاران جوان گیله‌وا که نخستین بازسازی نوروزبل را در ۱۵ مرداد ۱۳۸۵ در این روستا تجربه کرده بودند، به لطف هنرنمایی شاد صفرعلی رمضانی و یاران هنرمند و دلشادش از هیچ فروگذار نکردند. شعله آتش نوروزی بل کشید و بل کشید و بل کشید و آواز گروم گروم گروم بل در فضای کوهستان البرز پیچید و به همه سو طنین انداخت.
دور نمی‌بینیم روزی را که این آیین با همه شأن و شوکتش و با همه دیرینگی‌اش و با همه جلوه شادی بخش و نشاطش بزودی به یک جشن ملی و عمومی تبدیل شود. همه آن‌هایی که امروز مخالف برپایی مراسم نوروز بل هستند یا در شرایطی هستند که نمی‌خواهند درگیر تبعات مخالفت‌ها باشند روزی خود در پرتو نوروزبل (آیین نوروز گیلان باستان) سرود شادمانه گروم گروم گروم بل سر می‌دهند، به باورهای خود و ریشه‌های هویتی خویش بازمی‌گردند. در این مورد نباید نومید بود باید فرصت داد تا آن‌ها که از باور افتاده‌اند در گذر زمان و در پرتو مطالعه به باورهای خود و ریشه‌ها، هویتی خویش بازگردند.
برای آن‌ها که می‌خواهند در مورد نوروز بل، اطلاعات بیشتر کسب کنند، مراجع زیر معرفی می‌شود:
نوروزبل، شماره ۲ گیله‌وا (مرداد ۱۳۷۱)
نوروزبل، شماره ۲۳ و ۲۲ گیله‌وا (تیر و مرداد ۱۳۷۳)
نوروزبل، ۱۵۸۰ شماره ۹۰ (شهریور و مهر ۱۳۸۵)
نوروزبل ۱۵۸۱، شماره ۹۵ (مرداد و شهریور ۱۳۸۶)
نوروزبل ۱۵۸۲، شماره ۱۰۰ (مرداد و شهریور ۱۳۸۷)
نوروزبل ۱۵۸۳، شماره ۱۰۵ (مرداد و شهریور ۱۳۸۸)
نوروزبل، مجموعه نظرها، سندها و … (سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی  و گردشگری گیلان)
نوروزبل ۱۵۸۴، شماره ۱۱۰ (مرداد و شهریور ۱۳۸۹)
نوروزبل ۱۵۸۵ در راه است، شماره ۱۱۳ (فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۰)
مطالب پراکنده در برخی کتاب‌ها و نشریات که لازم است کتابشناسی و مقاله‌ نامه‌ای از آن تدوین شود.

نظرات بسته شده است.